Ogłoszenie


Jeżeli chcesz zareklamować swoje usługi na forum poczytaj tu: Klik




#1 2008-02-02 11:13:33

Meister Kovalski
Root
Zarejestrowany: 2007-07-12
Posty: 914
skąd: z bliska
zainteresowania: internet

lotnisko w Chojnie

Materiał zaczerpnięty z http://www.ioh.pl/forum/viewtopic.php?p=23397

Chojna(Konigsberg) lotnisko

Lotnisko w Chojnie(Köningsberg)
Lotnisko w Chojnie(dawniej Köningsberg), przed przejęciem go przez Rosjan po IIwojnie światowej było używane przez Niemców, którzy wybudowali je najprawdopodobniej przed drugą wojną światową. Podczas wojny stacjonowały na nim samoloty głównie myśliwskie (Me-109). Pasy startowe przebiegały w poprzek obecnych pasów położonych przez Rosjan do dziś zachowały się wieżyczki na podstawie których można to określić. Na początku II wojny światowej lotnisko nie miało większego znaczenia militarnego, ponieważ znajdowało się zbyt daleko frontu, spełniało głównie rolę lotniska szkoleniowego dla nowych pilotów, zmieniło się to, gdy 25 sierpnia 1944 roku powstał tu Stab\JG 7.
Pułk JG 7 „Nowotny” nosił nazwę od nazwiska asa niemieckiego lotnictwa Waltera Nowotnego(258 zestrzeleń, był organizatorem eksperymentalnej jednostki "Kommando Nowotny" wyposażonej w samoloty odrzutowe Me 262A-1a. Walter Nowotny zginął 8 listopada 1944 roku po walce z amerykańską wyprawą bombową.), JG 7 był jedynym pułkiem myśliwskim Luftwaffe wyposażonym w całości w samoloty odrzutowe.
Lotnisko miało większe znaczenie, gdy wojska radzieckie zaczęły zbliżać się do Odry i przygotowywać do sforsowania rzeki.
Po wojnie wśród mieszkańców Chojny krążyły pogłoski, że od katedry mieszczącej się w centrum miasta, do lotniska znajdującego się ok.2km od centrum biegnie podziemny tunel, wiele osób twierdzi, że są to jedynie opowiadania, które nie znajdują potwierdzenia w rzeczywistości, ale może warto bliżej się przyjrzeć całej sprawie, ponieważ niedaleko od lotniska był oddalony jakiś obóz najprawdopodobniej pracy lub coś w tym rodzaju w samym mieście stacjonowali strzelcy spadochronowi z dywizji „Oder”


http://www.zanimnapiszesz.info/bannery/userbar/1.png

Offline

 

#2 2008-09-18 16:21:07

astarte
Administrator
Zarejestrowany: 2007-09-15
Posty: 2100
płeć: dziewczyna
wiek: zawsze 18 :)
skąd:
zainteresowania: moda, historia starożytna

Re: lotnisko w Chojnie

A oto informacje, które znalazłam, przeczesując internet "

Historię lotniska wojskowego w Chojnie można podzielić na dwa okresy. Pierwszy obejmuje czas od jego powstania do 1945 r. Lotnisko było wówczas garnizonem Luftwaffe (Flugplazt Königsberg in der Neumark). Drugi okres obejmujący lata 1945-1992 to czas stacjonowania na lotnisku garnizonu Armii Radzieckiej. W dotychczasowych publikacjach o garnizonach wojsk radzieckich w Polsce zazwyczaj skromnie wspomina się o ich ,,niemieckiej przeszłości", a praktycznie każdy taki garnizon taką przeszłość posiadał .  Znaczna rozbudowa nastąpiła dopiero w toku wojny.
W momencie wybuchu wojny lotnisko w Chojnie podlegało 1. Flocie Powietrznej Luftwaffe (dowódca gen. Albert Kesserling), której dowództwo przed wybuchem wojny przeniesione zostało z Berlina do pałacu w Henningsholm pod Szczecinem. Obszar podporządkowany 1. Flocie obejmował Niemcy północno - wschodnie wraz z Prusami Wschodnimi. Jej zadaniem było wspieranie z powietrza działań niemieckiej Grupy Armii ,,Północ". Z opublikowanych dokumentów przedwojennego polskiego wywiadu (II Oddział Sztabu Generalnego Wojska Polskiego) nie można wiele wnieść do tematu przygotowań wojennych jakie poczyniono na chojeńskim lotnisku. W tygodniowym sprawozdaniu za okres od 20 do 26 sierpnia 1939 r. czytamy jedynie: Z kierunku Königsberg-Neumark przez Arnswalde [Choszczno] na Schneidemühl [Piła] widziano kolumnę artylerii przeciwlotniczej . Na pewno wraz z wybuchem wojny na lotnisku ogłoszono alarm bojowy licząc się z możliwością nalotów polskiego lotnictwa bombowego.
Do Chojny z dniem 1 listopada 1939 r. z lotniska w Kluczewie przeniesiona została Szkoła Pilotów Kategorii A/B nr 12 (Flugzeugführerschule A/B 12) . Szkoła kształciła dwie klasy pilotów w zakresie podstawowym i zaawansowanym. Pilot po ukończeniu Szkoły Pilotów Kategorii A uzyskiwał prawo pilotowania samolotów jednosilnikowych. Ukończenie kursu kategorii B dawało prawo do pilotowania samolotów dwusilnikowych. Kurs trwał około pół roku.

http://www.fotoload.pl/123aa19/c22dcfbc2cdd71c583fd973367f828a311838.jpg
Kompania żołnierzy Luftwaffe na lotnisku w Chojnie 1941 r.


W 1943 r. lotnisko w Chojnie stało się bazą dla samolotów III Dywizjonu 5. Pułku Myśliwców Nocnych (III./NÓG 5 - III Gruppe 5 Nachtjagdgeschwader). W pierwszym okresie istnienia jednostka uzbrojona była w samoloty Messerschmitt Bf-110 w wersji F-4 i G-4 oraz Junkers Ju-88G . III./NJG 5 tworzyły trzy eskadry (Staffel) - 7, 8 i 9. Najprawdopodobniej w Chojnie bazowała 9. Eskadra uzbrojona m. in. w samoloty Messerschmitt Bf-110 G-4 posiadające radary pokładowy Fug-220 i Fug-212 (ryc.2). Godłem jednostki była tarcza z pikującym orłem oraz herb Chojny. Poniżej znajdował się tekst: Zur Erinnerung an die Gründung der III./N.J.G.5 Königsberg Neum. (Na pamiątkę powstania III Dywizjonu 5. Pułku Nocnych Myśliwców Königsberg Neumark.
W dniu 26 lipca 1943 r. miał miejsce na lotnisku w Chojnie wypadek, w którym zginął podporucznik Chrystian Eryk von Kalckstein. Pochowany został na rodowym cmentarzu Żydówce miejscowości Żydowce w powiecie choszczeńskim (Siede, Kreis Arnswalde), gdzie upamiętniał go nagrobek: Chrystian von Kalckstein 21.4.1919 - 26.7.194

Na ternie lotniska w dyspozycji komendanta garnizonu znajdował się dobrze rozbudowany park samochodowy, sieć łączności, kompanie obsługi i kompanie wartownicze, garnizonowa straż pożarna itp. Ponadto baza lotnicza w Chojnie dysponowała lotniskami zapasowymi w: Moryniu (Mohrin), Mieszkowicach (Bärwalde), Jaworze (Gabbert), Chełmie Dolnym (Wartenberg) . W czasie wojny do rozbudowy lotniska w Chojnie i lotnisk zapasowych wykorzystywano m. in. kobiety z filii obozu koncentracyjnego w Ravensbrück. Podobóz, w który je przetrzymywano nazywano ,,Fuggerhaus".

Ostatnią operacją, w której piloci Luftwaffe korzystali z lotniska pod Chojną były walki z Armią Czerwoną w celu powstrzymania jej marszu na zachód ku Odrze w rozpoczętej 14 stycznia 1945 r. ,,ofensywie styczniowej". Chojna znalazła się w pasie działania I. Frontu Białoruskiego marszałka Gieorgija Żukowa. W tym też czasie obsługa lotniska na polecenie burmistrza Chojny Flötera zorganizowała kuchnię polową dla uciekinierów z Kraju Warty, którzy przechodzili przez Chojnę w drodze na zachód . Kiedy sowieckie czołgi w końcu stycznia zaczęły zbliżać się do Chojny komendant lotniska mjr Rau rozpoczął przygotowania do ewakuacji garnizonu i wysadzenia infrastruktury lotniska oraz zgromadzonych na nim samolotów, których nie można było ewakuować . Siły zgromadzone na lotnisku (około 1500 ludzi) ewakuowane zostały za Odrę mostem w Schwedt. Samoloty zdatne do lotu, które miał kto pilotować odleciały na lotnisko w Hallen.

Według wspomnień Annemarie Gluck, żony pastora ewakuowanej z terenów Wartegau, która znalazła się wraz z falą ewakuowanych na przełomie stycznia i lutego 1945 r. w Chojnie: ,,Wkrótce po opuszczeniu przez nas miasta usłyszeliśmy straszliwą detonację. Wysadzono w powietrze lotnisko chojeńskie i jednostki, które tam stacjonowały w pospiesznej ucieczce przejechały mimo nas" . Wysadzanie urządzeń koszarowych i zabudowy lotniska miało miejsce w nocy z 31 stycznia na 1 lutego 1945 r. lotnisko płonęło jeszcze w nocy z 2 na 3 lutego . Było to charakterystyczne działanie Niemców w tym okresie wojny. Gen. Siergiej Rudenko dowódca radzieckiej 16. Armii Lotniczej (dalej: 16. AL) mając na myśli zniszczone pasy startowe na zdobytych niemieckich lotniskach wspominał: ,,często o wiele trudniej było je odbudować niż zbudować nowe" . Pomimo tych działań, w momencie zajęcia lotniska przez Rosjan miały się tam nadal znajdować nie zniszczone, zatankowane, gotowe do lotu samoloty oraz zapasy amunicji . W dniu 4 lutego 1945 r. Chojna wraz z lotniskiem znalazły się w rekach Armii Czerwonej.
Wojska Armii Czerwonej, które pozostały w Polsce zajęły na tzw. Ziemiach Odzyskanych licznie rozmieszczone tam garnizony armii niemieckiej. Były to zarówno kompleksy wzniesione w XIX w., jak i budowane od połowy lat 30. do końca II wojny światowej obiekty na potrzeby Wehrmachtu, Luftwaffe i Krigsmarine. W garnizonach tych mieściły się liczne obiekty koszarowe na wysokim poziomie cywilizacyjnym, wyposażone we wszystkie udogodnienia takie jak: bieżącą wodę, system kanalizacyjny, centralne ogrzewanie, stołówki, łaźnie zbiorowe, izby chorych i inne. W garnizonach znajdowała się podstawowa baza szkoleniowa oraz infrastruktura mieszkaniowa dla kadry zawodowej . Lotnisko pod Chojną przejęte przez Armię Czerwoną było właśnie jednym z takich garnizonów. Pomimo zniszczeń jakie poczynili na lotnisku wycofujący się Niemcy, wojska radzieckie miały do swej dyspozycji szereg obiektów koszarowych ryglowej konstrukcji i infrastruktury lotniskowej, m. in. dwa hangary remontowe - jeden o kubaturze 46 200 m3 i drugi mniejszy o kubaturze 30 000 m3, wieże kontroli lotów i inne.
W 1951 r. Rosjanie powiększyli lotnisko w Chojnie, co wiązało się z likwidacją dwóch gospodarstw w okolicach lotniska. W latach 50. Rosjanie również zbudowali nowy betonowy pas startowy, który został zlokalizowany w poprzek dotychczasowego pasa startowego wybudowanego jeszcze przez Niemców.
.Rosjanie lotnisko w Chojnie systematycznie rozbudowywali, wznosząc na nim szereg obiektów potrzebnych do jego sprawnego funkcjonowania przy wdrażaniu coraz nowocześniejszych typów uzbrojenia. Powierzchnia garnizonu wzrosła do 495 ha. Na początku lat 70. wybudowano dla samolotów MiG-21 ukrycia w formie hangaro-schronów (tzw. łubiny). Wznoszono garaże dla rozrastającego się parku samochodowego. Wokół lotniska zlokalizowane zostały magazyny amunicji o powierzchni około 9,4 ha, stacja naprowadzania samolotów o powierzchni około 31,5 ha . Dla ochrony przeciwlotniczej bazy rozlokowano na powierzchni 4 ha dywizjon rakiet Wołochow z 89. Pułku Rakiet Przeciwlotniczych . Na terenie chojeńskiego garnizonu stacjonował również 380. Samodzielny Batalion Technicznego Zabezpieczenia Lotniska (poczta polowa 62248) oraz inne pododdziały. Na terenie bazy funkcjonowała też tzw. szkoła pilotów, w której nowo przybyli do pułku młodzi piloci uzupełniali swoją wiedzę. Działał też szpital garnizonowy o kubaturze 2986 m?. Poza granicami bazy w miejscowości Stoki nad jeziorem Ostrów, Rosjanie z lotniska w Chojnie mieli do swej dyspozycji ośrodek wypoczynkowo-rekreacyjny.

Offline

 

#3 2009-02-19 11:49:45

mubarak
Gość

Re: lotnisko w Chojnie

Znalazłem kiedyś w sieci ciekawy artykuł o wojskowym lotnisku w Chojnie. Niestety nie pamiętam nazwy strony. Natomiast pamiętam dobrze spekulacje  jakoby pod lotniskiem rozciągały się setki metrów podziemnych, betonowych korytarzy, jeszcze z czasów poniemieckich. Niektóre z nich miały prowadzić aż do katedry.

Ostatnio edytowany przez mubarak (2009-02-19 11:50:29)

 

Stopka forum

Powered by PunBB
Host by: Hosting
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson



Założ : stronę za darmo